Kleding maakt de man, foto’s maken jouw website - Xpoos
Met de juiste foto weet je jouw bezoeker te raken en je doel te bereiken. Lees hier alle tips & tricks om de juiste foto uit te zoeken!
fotos kiezen website, foto op website, eisen foto website, website laten maken eindhoven, website laten maken valkenswaard, website laten maken tilburg, website laten maken den bosch, website laten maken roermond, website laten maken venlo, webdesign eindhoven, webdesign valkenswaard, webdesign den bosch, webdesign helmond, webdesign tilburg, webdesign roermond, webdesign venlo, webdesign maastricht, webdesign someren, webdesign eersel, website laten maken eindhoven, website maken eindhoven, marketing eindhoven, marketing bureau eindhoven, iris wischmann, fotos webdesign, webdesign amsterdam, webdesign nijmegen, webdesign breda
17136
post-template-default,single,single-post,postid-17136,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Kleding maakt de man, foto’s maken jouw website

21 jul Kleding maakt de man, foto’s maken jouw website

Met de juiste foto zet je in 1 keer de juiste sfeer neer. Zonder woorden communiceer je waar jouw website over gaat. Een beeld zegt 600.000 keer meer dan een tekst. Klinkt simpel toch? Maar ook hierin zitten wat haken en ogen. Waar moet je op letten?

 

  1. Illustreer jouw boodschap

Het lijkt een schot voor open doel, maar het gaat vaker mis dan je denkt. Een foto heeft absolute meerwaarde voor je website als de boodschap die je wilt overbrengen in één oogopslag helder is en absoluut misplaatst als woord en beeld elkaar bijten.

Bijvoorbeeld, een website over de aanleg van natuurlijke tuinen met een grote foto van het stadsgezicht van New York op de homepage, is een pijnlijke misser. Het slaat nergens op en veroorzaakt verwarring bij de bezoeker. Gebruik dezelfde foto op een website over Manhattan of over wolkenkrabbers en je slaat de spijker juist op de kop.

  1. Gebruik kwalitatieve foto’s

Wij raden u aan om stockfoto’s te gebruiken of zelf een professionele fotograaf in te huren. Stockfoto’s zijn foto’s gemaakt door professionele fotografen die via stockbureau’s gekocht kunnen worden. Door de gemaakte foto’s aan meerdere mensen beschikbaar te stellen kunnen de fotografen hiervoor lagere kosten per afnemer in rekening brengen. Het voordeel hiervan voor jou als gebruiker is dat je een professionele foto kunt gebruiken maar hiervoor niet de prijs hoeft te betalen, die je zou moeten betalen wanneer u zelf een professionele fotograaf inhuurt.

Daarnaast is het voordeel van stockfoto’s dat je ze commercieel mag gebruiken omdat je hiervoor een gebruikerslicentie ontvangt. Gebruik je jouw eigen foto’s? Zorg er dan voor dat ze in hoge resolutie zijn zodat ze haarscherp op jouw website komen. Hierdoor creëer je een professioneel beeld.

Benieuwd waar je de beste gratis stockfoto’s kunt vinden? Lees hiervoor onze blog: +25 Gratis websites voor stockfoto’s

  1. Zet de juiste sfeer neer

Bepaal voordat je je foto’s gaat uitkiezen voor jouw website welke sfeer je wilt neerzetten. De sfeer is bepalend op je website, of de bezoeker op de website blijft of verder gaat kijken bij de concurrent. Welke sfeer past bij jouw product of dienst die je aanbiedt?

Als je onderstaande foto’s bekijkt dan zie je een goed verschil van de sfeer die beide foto’s bepalen. De sfeer kan bestaan uit de kleuropstelling, achtergronden maar voornamelijk uit de emotie die de foto oproept. Op foto 1 zie je een zakenvrouw die je in de ogen aan kijkt, lacht, een open houding heeft en waarbij de achtergrond je ook iets vertelt. Op foto 2 zie je een zakenvrouw die weg kijkt uit de camera, minder enthousiast is en een gesloten houding heeft. Welke foto spreekt jou het meeste aan?

 

foto 2 zakenvrouwfoto 1 zakenvrouw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Kies foto’s met de juiste informatie

In een musical werken de spelers, het decor en de juiste muziek bij aan de boodschap van het verhaal. Op jouw website werkt het exact zo. Een mooi plaatje dat alleen als versiering fungeert zal minder impact hebben dan een plaatje die daadwerkelijk informatie geeft en een bijdrage levert aan de inhoud van jouw website. Zie hieronder twee voorbeelden. Op foto 1 zie je het product op een witte achtergrond. In principe is dit prima want het is een kwalitatieve foto en je ziet het product in zijn geheel. Kijken we naar foto 2 dan zegt de foto iets over het product, hoe het kan worden gebruikt en waar het kan worden gebruikt. De hond en het water geven de perfecte informatie en sfeer weer. Daarnaast werken dieren en mensen op foto’s extra goed omdat je er direct affiniteit mee creëert.

foto 2 hond lifevest foto1 hond lifevest

 

 

 

 

 

 

 

  1. Versterk je foto met een tekst

Je kunt het ook omdraaien. Versterk je foto met een tekst. Je ziet het steeds meer; een slogan of vraag waardoor de boodschap wordt versterkt. Hierdoor is je boodschap in 1 oogopslag duidelijk en zal de bezoeker hierdoor getriggerd worden om verder te lezen op de website. Als je het tenminste goed doet… Hulp nodig? Bel ons gerust vrijblijvend op voor tips & tricks om dit in te zetten op jouw website!

  1. Zet de juiste toon in emotie

Veel mensen kopen uit emotie. Hierop kun jij met jouw website perfect op in spelen! Zet de juiste emotie neer in de foto’s die je gaat gebruiken. Dit kan zijn een glimlach, een gebaar, somberheid etc. Daarbij werken foto’s met mensen en dieren extra goed. Kies bij voorkeur foto’s waarbij de hoofdpersoon in de camera kijkt. Dit zorgt voor interactie bij de bezoeker.

 

emoties foto

 

  1. Foto’s en SEO

Door goed gebruik te maken van afbeeldingen op uw website bereik je naast een prettig leesbare tekst ook een ander effect: goed gevonden worden bij zoekmachines zoals Google. Hier zijn echter wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

  • Geef de afbeeldingen een goede titel als bestandnaam, met bijvoorbeeld zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden.
  • Gebruik deze zoekwoorden ook in de omschrijving en alt-tekst van de afbeeldingen. De alt-tekst wordt weergegeven als de bezoeker de afbeelding niet te zien krijgt. Daarnaast kan Google deze teksten ook lezen en ziet hij op deze manier waar de afbeelding over gaat.

 

Voordelen gebruik foto’s en afbeeldingen

Mensen zijn visueel ingesteld. Naast het lezen van tekst kijkt men ook graag naar afbeeldingen. Hierdoor wordt een tekst al snel aantrekkelijker om te lezen. De afbeelding hoeft daarbij overigens niet heel groot te zijn. Zo gebruikt nu.nl bijvoorbeeld bij elk artikel een kleine afbeelding ter illustratie van het nieuwsitem. Zij maken daarbij ook gebruik van stockbeelden.

Afbeeldingen kunnen ook handig gebruikt worden om grote hoeveelheden tekst minder massief te laten lijken. Denk daarbij aan een krantenartikel waarbij gebruik gemaakt wordt van smalle kolommen naast elkaar in plaats van de tekst over de hele breedte te laten lopen. Door het gebruik van foto’s en afbeeldingen kan tekst op een website ook smaller weergegeven worden.

Foto’s en afbeeldingen kunnen ook gebruikt worden om de bezoeker snel duidelijk te maken waar een artikel of tekst over gaat of om de interesse van de bezoekers te weken. Spreekt de afbeelding aan dan is de kans groter dat men de tekst gaat lezen om meer te weten te komen.

Je kunt hiervoor uw eigen afbeeldingen gebruiken maar u kunt ook besluiten om hiervoor zogenaamde stockfoto’s te gebruiken.

 

Toch geen idee waar je moet beginnen met jouw zoektocht naar de juiste foto’s? Wij helpen je graag hiermee! Klik hier voor een vrijblijvend contact.

 

Met creatieve groet,

Iris Wischmann

 

Xpoos logo oranje