Hoe schrijf je een goede website tekst? - Xpoos
Volg deze tips en je bent verzekerd van een pakkende en doeltreffende website tekst!
schrijven goede website tekst, website tekst schrijven, webdesign eindhoven, webdesign valkenswaard, webdesign den bosch, webdesign helmond, webdesign tilburg, webdesign roermond, webdesign venlo, webdesign maastricht, webdesign someren, webdesign eersel, website laten maken eindhoven, website maken eindhoven, marketing eindhoven, marketing bureau eindhoven, iris wischmann, kleur webdesign, webdesign amsterdam, webdesign nijmegen, webdesign breda
17125
post-template-default,single,single-post,postid-17125,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Hoe schrijf je een goede website tekst?

18 jul Hoe schrijf je een goede website tekst?

We krijgen regelmatig de vraag over hoe je het beste de teksten voor op je website kunt schrijven. Waar moet je beginnen en waar je moet je rekening mee houden? Daarom hier alle tips & tricks voor een doeltreffende tekst, voor zowel de lezer als voor je grootste vriend Google.

 

Waarom zou ik me zorgen maken over wat voor tekst er staat op mijn website?

Bij het ontwerpen van het webdesign wordt vaak de tekst over het hoofd gezien, terwijl dit misschien wel even belangrijk is, zo niet belangrijker, dan het webdesign. Bijvoorbeeld: Je hebt een briljant ontworpen website maar het bevat weinig tekstuele inhoud die niet relevant genoeg is voor de bezoeker. De kans is groot dat de bezoeker verder gaat searchen bij je concurrent want hij komt niet alleen voor het pracht en praal op je website, maar is ook op zoek naar relevante informatie. “Content is King!”, zo luidt het gezegde en zo is het. Voeg goed geschreven teksten toe aan je goed ontworpen website en het succes is gegarandeerd.

 

Waar moet ik beginnen met het schrijven van mijn website tekst? 

Bepaal allereerst je doelgroep en bedenk hoe deze doelgroep het liefst wordt aangesproken. Zouden ze het fijn vinden om informeel te worden aangesproken met “je” of juist zakelijk met “u” en het gebruik van vakjargon? Het gebruik van de juiste toon en schrijfstijl voor je website moet passen bij de totale boodschap van jouw merk. Misschien kun je een kijkje nemen op de concurrerende website zodat je inzicht krijgt over hoe zij de websiteteksten presenteren.

 

Mensen vs Robots

De meeste teksten die we schrijven worden gebruikt voor de medemens. Denk bijvoorbeeld aan e-mails, brieven, sms’jes etc. Websites worden echter niet alleen bezocht door mensen. Zoekmachines gebruiken “robots” voor het indexeren van jouw website en verzamelen op deze manier de informatie waarover jouw website gaat. Deze informatie wordt opgeslagen in de database van de zoekmachine, zodat als iemand zoekt naar trefwoorden, de juiste informatie kan worden weergeven. En dat is meteen de belangrijkste reden om goede website teksten te schrijven! Jij wilt toch ook gevonden worden op Google?

 

Voorwaarden voor een goede website tekst

Het grote verschil van het schrijven van een website tekst of het schrijven van een e-mail naar een bekende, is dat de e-mail ontvanger waarschijnlijk alles direct zal begrijpen en ieder woord zal lezen. Dit is niet het geval met jouw website bezoeker. De bezoeker kent jou en de informatie op jouw website niet maar is wel op zoek naar “iets”. Hij zal dan ook jouw website “screenen” tot hij hetgene heeft gevonden waarvoor hij op jouw website komt. Lukt dat niet binnen enkele seconden? Dan zal hij wegklikken en verder gaan op concurrerende websites. En dat is nou net niet wat jouw bedoeling is…

Waarop moet je op letten:

  • Gebruik overzichtelijke verdelingen in plaats van lange lappen tekst. Omdat de bezoeker de pagina zal screenen, zal hij op deze manier snel de relevante informatie kunnen vinden. Je kunt de tekst verdelen door middel van alinea’s met titels, gebruik verspringen in de tekstblokken of maak scheidingen met afbeeldingen.
  • Gebruik tussenkopjes met kernwoorden die duidelijk weergeven waar het tekstblok over gaat.
  • Maak waar mogelijk gebruik van opsommingen. Deze nodigen uit tot lezen.
  • Lappen tekst en lange zinnen zijn een grote irritatie voor beeldschermlezers. Gebruik korte zinnen (maximaal vijftien woorden) en korte alinea’s (maximaal vijf regels per alinea).
  • Geef op je landingspagina of home-pagina in het kort weer waar je website over gaat en gebruik duidelijke link-buttons zodat de bezoeker snel naar de pagina kan gaan waar hij zijn relevante informatie kan vinden.
  • Start iedere pagina met een duidelijke titel en subtitel waarover de inhoud van de pagina gaat. Schrijf hierbij een korte inleiding zodat de bezoeker meteen weet of hij goed zit.
  • Schrijf enthousiasmerend en activerend! In plaats van “Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen” – “Neem nu vrijblijvend contact met ons op!”. En sluit altijd af met een link-button zodat de bezoeker direct deze actie kan uitvoeren.
  • Visuele ondersteuning maakt een webtekst veel interessanter. Gebruik daarom relevante beelden zoals grafieken en foto’s.

website tekst schrijvenkopie

 

Hoe schrijf ik zoekmachinevriendelijke webteksten?

Zoekmachinemarketing speelt een hoofdrol binnen alle vormen van online marketing. Zeker als het gaat om zoekmachineoptimalisatie (SEO), is de opzet van teksten een belangrijke factor in de vindbaarheid van je website. Voor de positie van je website in de organische resultaten van een zoekmachine zijn drie zogenaamde componenten van belang: je website, alle content op je website en de bekendheid van je website.

Om überhaupt kans te maken op een positie in de eerste resultaten van een zoekmachine, moeten deze drie onderdelen optimaal ingericht zijn. Hieronder lichten we ze kort toe.

  1. Content

Content omvat alles wat te maken heeft met de teksten, beelden of de inhoud (content) van de website. Ook factoren als de hoeveelheidrelevantie, authenticiteit en de dichtheid van deze informatie spelen een rol. Content in SEO perspectief gaat echter verder dan goede webteksten alleen. Interne en uitgaande links, alternatieve teksten bij afbeeldingen (alt tags) en gestructureerde gegevens zijn zeker zo belangrijk. Meer weten over content marketing? Klik dan hier!

  1. Website

Zelfs al heb je alle onderdelen van het content component zo goed mogelijk ingericht; als de zoekmachine de website niet (helemaal) kan indexeren (= kopiëren om alle content te doorzoeken), dan is alle moeite voor niets geweest. Bij veel websites krijgt het technische component echter onvoldoende aandacht. In de praktijk spreekt men vaak over een indexatiecomponent, gemakshalve noemen wij het gewoon je website. Voor de indexatie van een website gebruikt een zoekmachine zogenaamde zoekrobots. Het is belangrijk dat deze robots alle teksten, links, plaatjes, video’s etc. kunnen vinden en doorzoeken, zonder erom te hoeven ‘vragen’. Dat bereik je met goede indexatie.

  1. Bekendheid

Als je website én content optimaal zijn ingericht, is het tijd om deze ‘populair’ te maken. De mate van bekendheid bepaalt namelijk of de zoekmachine je webpagina’s belangrijk vindt. Als dit het geval is, krijgt je website meer gewicht dan andere pagina’s waarvan bijvoorbeeld het content component net zo relevant is. Als je website goede en unieke inhoud bevat, komt populariteit in principe vanzelf. Mensen gaan je content spontaan delen en ‘linken’, op eigen blogs, fora of social media.

 

Visualisatie van belangrijkste content elementen op een webpagina

In onderstaande figuur vind je een overzicht van de belangrijkste elementen die de effectiviteit van het content component bepalen. Bij het opstellen van reguliere webteksten hoef je feitelijk alleen rekening te houden met de zogenaamde opmaak van de tekst met behulp van H-tags (kopteksten: H1, H2, H3) en mogelijkheden als opsommingstekens en vetgedrukte teksten.

 

goede webtekst schrijven

 Hoe vind ik de juiste zoekwoorden?

Om het traject van zoekmachineoptimalisatie (SEO) goed voor te bereiden, is het definiëren van de juiste zoekwoorden en zoektermen van cruciaal belang. Het volgende voorbeeld maakt het verschil tussen een zoekwoord en een zoekterm duidelijk.

  • Zoekwoord: “website” of “webteksten
  • Zoekterm: “webdesign Eindhoven” of “hoe een goede webtekst schrijven”

 

Via een zoekwoordenonderzoek kun je bepalen welke zoektermen populair zijn en dus interessant om in de tekstcomponenten van je website op te nemen. Een dergelijk onderzoek is relatief eenvoudig uit te voeren via internet en diverse hulpmiddelen. Een van die hulpmiddelen is de https://adwords.google.com/KeywordPlanner . Maar gebruik daarnaast ook gewoon je boerenverstand. Hoe zou jij jouw merk opzoeken? Waar wil je op gevonden worden? En zorg ervoor dat de juiste locaties erachter staan zoals: webdesign Eindhoven.

 

Kenmerken voor zoekwoorden en zoektermen in teksten

Wil je dat jouw website op voor jouw belangrijke zoektermen gevonden wordt? Laat deze termen dan ook in de platte tekst (bodytekst) van de pagina terugkomen. Maar let op: een teveel aan zoektermen in de teksten werkt averechts! Een webpagina met een te hoge ‘keyword density’ wordt door Google beoordeeld als een pagina die enkel en alleen voor zoekmachines geschreven is, en niet voor internetgebruikers. Aangezien Google het belang van de gebruiker vooropstelt, kan zo’n webpagina nadelige gevolgen voor de ranking van de complete website hebben.

Het is dus de kunst om enerzijds kwalitatieve teksten te schrijven waarbij de nadruk ligt op de diensten die je aanbiedt, en anderzijds de belangrijkste zoekwoorden en –termen in de juiste hoeveelheid erin te verwerken.

Voor het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten gelden de volgende, globale richtlijnen:

  • De tekst heeft 2 of 3 alinea’s met elk een kopje (in bold).
  • In het eerste kopje (de titel) en het tweede kopje neem je de hoofdzoekterm op. Probeer daarbij de kop wel zo wervend mogelijk te maken.
  • In de rest van de tekst neem je de hoofdzoekterm 2 à 3 keer op
  • In het derde kopje neem je een subzoekterm* op.
  • In de rest van de tekst neem je de subzoektermen 2 tot 3 keer op. In ieder geval 1 keer onder het kopje waarin je de termen hebt opgenomen. Breng eventueel afwisseling aan in een term door gebruik van enkelvoud en meervoud.
  • De totale tekstlengte bedraagt ongeveer 180 tot 200 woorden. Kies je toch voor langere teksten? Dan neemt het aantal zoektermen evenredig toe.
    *Opmerkingen bij deze richtlijnen:
  • Een subzoekterm is verwant aan de belangrijkste zoekterm. Als ‘doeltreffende websites laten maken bijvoorbeeld de belangrijkste zoekterm is, kan de enkelvoudsvorm ‘website maken’ de subzoekterm zijn. Maar ook ‘webdesign’ is er dan één.
  • Het is mogelijk dat een bepaald woord in meerdere zoektermen voorkomt. In zoektermen zoals ‘bedrijf te koop’ en ‘bedrijf verkopen’ en ‘transportbedrijf verkopen’ komt het woord ‘bedrijf’ veelvuldig voor. Het vergt misschien wat creativiteit, maar probeer deze term niet te vaak te laten terugkomen in de tekst. Zo kun je het woord ‘verkopen’ een aantal keer los van ‘bedrijf’ gebruiken, of een synoniem voor ‘bedrijf’ kiezen, zoals ‘onderneming’ of ‘organisatie’.

 

Tot slot, enkele aanvullende elementen

Je hebt zojuist gelezen dat de belangrijkste zoektermen in de bodytekst moeten terugkomen. Via zogenaamde ‘tags’ kun je deze zoektermen meer ‘gewicht’ meegeven, waardoor een zoekmachine ze als nóg relevanter beschouwt.

Titels in H1, H2, H3
Een goede webtekst begint altijd met een kop (titel van de tekst) waarin de belangrijkste zoekterm voorkomt. Deze kop geef je een H1-tag. Na deze H1-tag schrijf je een introductieparagraaf waarin je de belangrijkste zoekterm (de hoofdzoekterm) één of twee keer laat terugkomen. Bij het tweede kopje plaats je een H2-tag om de extra waarde te benadrukken. Aan het derde en laatste kopje koppel je een H3-tag. Zorg ervoor dat de bodytekst onder alle tags wel aansluit bij de titel.

Vet en cursief
Zoekmachines kennen een hogere waarde toe aan woorden die vet of cursief zijn weergegeven. Het is het overwegen waard om de belangrijkste zoektermen in de platte tekst twee tot drie keer vet of cursief te maken. Houd daarbij wel rekening met de bezoekers. Een tekst met te veel vette of cursieve woorden oogt onrustig en dat leest niet prettig.

Deeplinks
Bezoekers gaan veelal kriskras door je website en willen niet alleen navigeren via je hoofdmenu. Door in je tekst relevante woorden door te linken naar andere relevante pagina’s binnen je website kan een bezoeker eenvoudig meer informatie lezen over een ander onderwerp. Dergelijke links noemen we deeplinks. Naast het feit dat deeplinks gebruiksvriendelijk zijn geeft het ook interne linkwaarde door naar de bewuste pagina.

 

Kortom, zorg ervoor dat je webdesign naadloos aansluit bij de inhoud van je website. Een prachtige foto die niets zegt over de naaste tekst, heeft geen doel, en andersom natuurlijk! Kleine tip om af te sluiten:

Start eerst met het schrijven van de tekst voor de bezoeker, maak de tekst daarna zoekmachinevriendelijk.

 

Wij maken jouw bezoeker én Google blij!

Bij Xpoos helpen wij de ondernemers waarvoor wij websites bouwen altijd met het schrijven en plaatsen van de juiste teksten. Wij zullen hierin adviseren en ervoor zorgen dat zowel de bezoekers als Google er blij van wordt.

Wil jij ook blij worden van jouw website alleen weet je even niet hoe? Neem dan gerust eens contact met ons op!

 

Met creatieve groet,

Iris Wischmann

 

CONTACT